sunnuntai 9. joulukuuta 2012

Christmas Calendar: 9.12.2012


Matkailussa minulle on tärkeätä, että saan olla omillani ja rakentaa matkan omien mielenkiinnon kohteideni pohjalta. Tämän takia lähden matkaan mielummin hyvän ystävän/ystävien kuin vanhempien kanssa, koska kiinnostuksen kohteemme eivät aina kohtaa. Suoraan sanottuna olen ollut vanhempieni kanssa kunnon lomamatkalla kaksi kertaa elämässäni, Madeiralla ja Kreetalla. En toki laske näihin mukaan Viroon, Ruotsiin ja Norjaan tehtyjä pieniä matkoja, vaan puhun nyt vähintään viikon kestävistä matkoista.

Corfun saari Kreikassa oli ensimmäisiä matkojani, jonne lähdin pitkälti oman onneni nojassa. Olin juuri täyttänyt 18-vuotta ja lähdin kaverin kanssa "valloittamaan" maailmaa. Matkarahat olin säästänyt hikisistä mainosten jakorahoista. Olihan se jännittävää olla omillaan ensimmäisiä kertoja vieraassa maassa.

Matkailu omillaan on kasvattanut minua ihmisenä ja auttanut itsenäistymään. Monien tuhansien kilometrien päässä olen kuitenkin loppukädessä oman itseni varassa. Eihän se enää muutaman vuoden jo omillaan asuvasta parikymppisestä miltään tunnu, mutta 18-vuoden paikkeilla tilanne oli vähän erilainen. Se varmuus, että todella pärjää, syntyy uskalluksesta ja kokemuksien kautta. Vaikeuksien kautta voittoon, kuten eräässä biisissäkin sanotaan. Kuinkakohan monta kertaa olen matkoilla joutunut ongelmiin, joista on ollut pakko selviytyä. Olen eksynyt tuhansia kertoja, meinannut myöhästyä lentokoneesta, pelännyt rahojen olevan lopussa ja joutunut pakenemaan ahdistelevia ihmisiä. Silti kaikkien näiden negatiivisten kokemusten kautta olen entistä varmempi, että pärjään.

 I prefer to travel on my own with a good friend because I want to make a trip as my own kind. Travelling with my parents is not the best option because our interests are not similar. The truth is, I have travelled with my parents just two times, to Madeira and Creta. (I don`t count now short trips to Estonia, Sweden and Norway.)

Corfu, the island of Greece was the first trip I did on my own. I was recently turned 18 and  left to trip with a friend. It was pretty exciting to be far away from home alone. The situation is now different cos I have lived on my own couple of years but 3-4 years ago I wasn`t so independent as now. 

Travelling has given me more confidence and independence. The troubles have taught me to survive. I have gotten lost 1000 times, almost missed the flights, worried about money situation and escaped molesters. Through all the negative experiences I`m feeling more and more confident.


-SaTuulia-  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti