torstai 1. elokuuta 2013

St. Petersburg

Heimoi ja terveisiä Pietarista! Tämä matka tuli itsellekkin hieman yllätyksenä kun muutama viikko sitten minulta kysyttiin haluaisinko lähteä porukalla risteilylle Pietariin. Tartuin tilaisuuteen, koska hytistä maksoin vain vaivaiset 30 euroa! Muutenkin kiva päästä kavereiden kanssa vielä pienelle matkalle ennen muuttoa.

En ole ennen ollut Venäjän-risteilyllä, saatikka sitten Venäjällä, joten mukava uudenlainen kokemus. Laivalla aisti venäläisen tunnelman eksoottisten tanssi/ja musiikki-esitysten kautta. Meininki oli hieman erilaista mitä Ruotsin-laivoilla yleensä.

Matka alkoi herkullisten Mojitojen merkeissä joiden jälkeen siirryimme illan koittaessa laivan buffettiin siemailemaan skumppaa. Ihanan rentouttavaa päästä hieman vapaalle kaiken muuttohössötyksen keskellä.

Greetings from St. Petersburg! I didn`t planned to travel anywhere before Sweden but my friends asked me a few weeks ago if I want to join and go to the cruise with them. The price was only 30 euros for me so I couldn`t resist. It was nice to have some break and take it easy because packing and planning the move is really stressful.

It was quite interesting trip because it was my first time in Russia. On board you really experienced Russian culture via exotic music and art performances.

The trip began with Mojitos and afterwards we had buffet meal with some champagne. So relaxing!

Rantauduimme St. Petersburgiin seuraavana aamuna. Matkan alkua varjosti hieman tuskallisen pitkät passintarkastusjonot, kun Tukholmaan ja Tallinnaan matkustettaessa on tottunut kävelemään suoraan laivasta ulos. Meillä oli koko joukko mukana eri lippu-lappuja, joista osa piti luovuttaa maahan tultaessa ja osa maasta lähtiessä, koska kyseessähän oli viisumivapaa matka. Kunnon kuumotuslappuja konsanaan, onneksi ei hävitetty yhtäkään.

Next morning we arrived to St. Petersburg. The long lines of passport inspection were exhausting and didn`t get us so good mood since we were hungry and tired. After long waiting we finally headed to the center of St. Petersburg.

Pääsimme lopulta pitkän jonotuksen jälkeen Pietarin keskustaan.

.. ja suuntasimme aivan ihanaan mintunvihreään kahvilaan syömään aamiaista. Aamiaiseksi listalta valikoitui tuorepuristettua appelsiinimehua sekä riisipuuroa mansikoiden, mustikoiden, banaanin, persikan ja siirapin kera. Mielenkiintoista yhdistää banaania riisipuuroon, mutta lopputulos maistui taivaalliselta. Tätä pitää ehdottomasti kokeilla myös kotona.

First we had some breakfast at the cutest cafe place ever. I ordered fresh orange juice and rice porridge with fresh berries, fruits and syrup. An interesting combination but it worked actually perfect! Have to try that at home as well.

Herkullisen aamiaisen jälkeen suuntasimme Pietarin kukkaloiston ja mahtipontisten rakennusten maailmaan. Vierailimme Talvipalatsin liepeillä ja kävimme piipahtamassa myös hämyisessä kynttilänloistoisessa ortodoksikirkossa.

After delicious breakfast we enjoyed the city of many flowers and huge buildings. We walked around Winter Palace area and visited inside the atmospheric orthodox church.

Matkan ehdoton "kohokohta" oli eräs kohtalokas museovierailu, josta muodostui lopulta päivän ja koko loppuviikon liikunta-annos. Ostaessamme 6 euron arvoiset liput museoon meillä ei ollut hirveästi aikaa enää jäljellä ennen viimeisen bussin lähtöä takaisin satamaan. Päätimme kuitenkin mennä vilkaisemaan sisätiloja. Menimme kuitenkin väärästä ovesta sisään ja päädyimme jyrkkiä kierreportaita lähes juosten yläilmoihin ihastelemaan Pietarin kaupungin kauniita näköaloja. Kauan emme kuitenkaan ehtineet yläiilmoissa vanhentua, koska meillä oli kiire bussiin, joten samantien päästyämme ylös meidän piti laskeutua kovalla vauhdilla portaat alas. Oli kyllä tehokas kuuden euron arvoinen treenikerta, jalat edelleen niin kipeät että tuskin pystyn kävelemään..

In the end of visit in St. Petersburg we bought tickets for some museum. Accidentally we chose the wrong way and ended up after too many traps up to the tower. We almost ran the traps up and when were up we were scared to miss the last bus so immediately ran down. Because of this training moment, which cost 6 euros, my legs are still dying and can`t nearly walk..

Nyt jälleen kotona ja pari viime päivää on ollut yhtä hullunmyllyä pakatessa, kaupngilla asioita hoidellessa ja vielä joitkin ystäviä nähdessä. Mutta kaikki loppuu aikanaan, kohta pääsen hengähtämään Ruotsin- laivan buffettiin ;).

Now back home and the last few days have been a bit chaotic while packing, running around  the city doing some duties and seeing friends. But the packing chaos is ending soon and it`s time for some delicious buffet meal at Helsinki-Stockholm cruise boat ;).