tiistai 20. marraskuuta 2012

"A Year" in Stockholm

Hej!
Terveisiä Tukholmasta. Olimme tyttöjen kanssa lauantaista maanantaihin kestävällä päivä Tukholmassa -risteilyllä. Elämäni ensimmäinen kerta, kun menen Turusta risteillen Ruotsiin. Helsingin hulppeisiin Silja Lineihin tottuneina Turun Silja tuntui vähän nuhjuiselta. Onneksi hyvässä seurassa tämä ei menoa haitannut.

Lähdimme matkaan varhain lauantaina aamupäivästä, koska menimme ennen risteilyä käymään vastikään Turkuun muuttaneen kaverin luona. Oli todella kiva nähdä pitkästä aikaa ja muistella vanhoja nuoruuden kommelluksia yhdessä.

Vierailun jälkeen otimme bussin Turun keskustaan. Kävimme matkan varrella Turun Sokoksella, jonne lähestulkoon eksyimme. Meillä oli pienoisia vaikeuksia löytää oikeaa ovea ulos. Pienen harhailun jälkeen löysimme tien lopulta vapauteen.

Emme välttyneet pieniltä sekoiluilta satamassakaan. Pyörimme ensiksi väärän laivayhtiön terminaalissa ihmetellen satamarakennuksen autioutta. Pelkäsimme ymmärtäneemme päivän tai kellonajan väärin. Onneksi lopulta selvisi, että olimme täysin väärässä rakennuksessa.

Matkasimme Turkuun Silja Galaxylla, joka muistutti pikemminkin Viking Linen aluksia, kuin Helsingin vastaavaa Siljaa.

Odotukset olivat siis laivan suhteen hieman korkeammalla, kuin mitä todellisuus loppujen lopuksi oli. Helsingin risteilyillä herätys on myös inhimillisempi kuin Turun vastaavalla, sillä meidän piti jättää alus kello 7 aikoihin, ottaen kaikki matkatavaramme mukaan. Onneksi saimme matkatavarat sullottua Tukholman reissun ajaksi sataman matkatavarasäilytykseen.

Kysymys kuuluu: Mitä teet Tukholmassa kello seitsemän aamulla sunnuntaina aamupäivällä nukuttuasi edellisenä yönä vain muutaman tunnin? Vastaus: Linnoittaudut sataman kahvilaan nukkumaan univelkoja pois. Itse en saanut nukutuksi, vaan pyörin ympäriinsä välillä kahvilassa istuen ja välillä satamarakennuksessa harhaillen. Herätin pari ruotsalaista kaveriani soitellen aamutuimaan heille ja hihitellen oudolle aamulle Tukholmassa.

Hieman ennen puoltapäivää uskaltauduimme lähtemään kaupungille, koska arvelimme kauppojen aukeavan pian. Otimme Tunnelbanan T-Centraliin ja suuntasimme erittäin nälkäisinä syömään herkullista ja erittäin täyttävää thai-ruokaa. Oli sen verran univelkaa, että matka taittui erittäinkin hysteerisessä olotilassa.

Ruoan jälkeen suuntasimme kiertelemään kauppoja. Koska minua palelsi, ostin maailman ihanimmilta tuntuvat karvareunusteiset nahkahanskat. Tuntuvat muuten todella hyviltä käsissä. Kiertelimme kauppoja läpi ja piipahdimme kahvilla Drottninggatanilla sijaitsevassa Urban Coffeessa.

Tykkään Tukholmassa käydessäni katsella vastaantulevia ihmisiä ja heidän vaatteitaan. Ihmiset pukeutuvat tyylikkäämmin helsinkiläisiin verrattuna. Minusta on todella kunnioitettavaa huomata, että nuorten lisäksi myös vanhemmat ihmiset jaksavat pitää ulkonäöstään huolta. Tukholmalalaiset keski-ikäiset ovat erittäin tyylikkäitä ja kauniita.

Päivä oli todella mukava väsymyksestä huolimatta. Aikaisen herätyksen vuoksi aika tuntui kuluvan todella hitaasti ja päästessämme takaisin laivaan tuntui, kuin olisimme päivän sijasta olleet Tukholmassa "vuoden". Tämä toisaalta ei itseäni haittaa, koska Tukholmassa on aina todella mukava käydä.

Hi! Greetings from Stockholm. We were cruising from Saturday until Sunday with the girls. It was my first time taking a boat from Turku/Åbo to Stokholm. Comparing Helsinki-Stockholm travelling lines these ones weren`t so fancy but with the good company it didn`t matter at all. We left to Turku around 12 from Helsinki because we were visiting our friend before boarding. We haven`t seen eahother for a while so it was nice to chat and laugh together.

After visit we took a bus to the center. There was some funny moments before we got in to the boat. We got lost for a while in a shopping center and went to the wrong harbour building but in the end we were safely in a boat. I expected the boat would be same kind as in Helsinki but it wasn`t. It was also really painful woke up in the morning around 7 am and took all of your stuff with you we must change the boat. Waking up times are nicer if you travel from Helsinki and you can leve your luggages to the boat.

Because it was just 7 am in the morning on Sunday we must wait for a while because all places were closed. We slept about 4 hours in a harbour`s cafeteria. I didn`t sleep but I was really bored and called my swedish friends and they woke up by me.(I`m sorryy!!) Around 12 we went to Stockholm city to eat. We found a really nice thai food place. After lunch we shopped little and visited in a nice coffee place on Drottninggatan.

I like to watch people`s outfits in Stockholm because many people have so good taste of clothes. Even older people are well-dressed. They have so much better taste of style as many finnish people. The day was really nice even though it felt lasting a year because we had been so long time awake. Anyway it doesn`t matter at all because I love visiting Stockholm.